Як размаўляць з дашкольнікам аб каронавірусе

17.04.2020
кансультацыя для бацькоў

Калі адбываецца нешта новае і незразумелае, важна не маўчаць, а весці гаворку пра гэта адзін з адным. І з дзецьмі таксама. Не перадаваць з чата ў чат навіны і фэйкавую інфармацыю, свае і чужыя падазрэнні, а падзяліцца сваім станам, пачуццямі, пачуць іншага, адчуць агульнасьць.

А галоўнае - як пры гэтым не перадаць дзіцяці сваю трывогу? Не напалохаць? Што наогул сказаць? Ці трэба тлумачыць што-небудзь ці лепш засцерагчы ад інфармацыі?

Каб разабрацца і знайсці тыя самыя словы (гатовага рэцэпту няма), можна зірнуць на сітуацыю вачыма дзіцяці. Што фактычна змянілася ў яго жыцці? Што засталося ранейшым? Як ён сябе адчувае? Што яго хвалюе, пра што ён пытае? Што стала выклікаць праблемы? Што з'явілася добрага? У сітуацыі, якая склалася ёсць тры важных моманту, якім варта надаць увагу.

  1. Дзіцяці можа быць страшна і незразумела

Ён мог пачуць нейкія навіны, убачыць нешта жахлівае і заразіцца эмоцыямі ўстрывожаных дарослых. Па-першае, трэба разабрацца, што канкрэтна магло напалохаць. Па-другое, пагаварыць пра страхі, прыняць эмоцыі, развеяць невядомасць, сказаць: мы разам і з усім справімся. Па-трэцяе, можна прапанаваць намаляваць вірус (малюнак як выказванне дзіцяці можа пра многае расказаць) і ператварыць яго тут жа ў нешта смешнае і нестрашнае, вынайсці «умяншыцель», прыдумаць чароўных памочнікаў, прыдумаць сваю “суперзброю”. Таксама тут важна даць выразную інфармацыю, казаць проста і зразумела, ператварыць невядомае ў зразумелае і стварыць пачуццё бяспекі.

Можна расказаць, што вірус падобны на прастуду (звярнуцца да досведу дзіцяці, зрабіць новае зразумелым), калі ўсе будуць дзейнічаць разам, ад яго можна абараніцца (перавесці непакой ў канкрэтныя дзеянні). Важна заставацца дома, выконваць гігіену, тады мы яго пераможам. Можна таксама пагаварыць з дзецьмі пра здароўе, абмеркаваць важнасць мыцця рук. Вывучыць або прыдумаць самім вершык або песеньку, якую можна напяваць, пакуль мыеш рукі тыя самыя 20 секунд, пагаварыць, чаму не трэба лішні раз чапаць  дзвярныя ручкі, зрабіць сваю кніжку здароўя і г.д.

  1. Дзіця можа сумаваць, крыўдзіцца, злавацца, адчуваць розныя эмоцыі з-за пераменаў, якія адбыліся ў яго жыцці

У першую чаргу трэба разумець, што гэта ён не «на злосць» і не шкодзіць, а перажывае і па-свойму рэагуе на змены, прычыны якіх могуць быць яму незразумелыя. Напрыклад, ён не можа гуляць з сябрамі, а мама, хоць і дома, але не можа надаваць шмат часу і не заўсёды пагаджаецца пагуляць, нельга пайсці на вуліцу.

Важна прыняць эмоцыі дзіцяці і мякка растлумачыць прычыны ўзніклых забаронаў, пагаварыць пра змены і звязаных з імі эмоцыях.

  1. Эмоцыі дарослых таксама важныя. Гэта тое, што таксама не варта абыходзіць бокам.

Агульны фон невядомасці і трывожных навінаў, адмены планаў, перабудовы графікаў, новыя пытанні, якія патрабуюць рашэнняў, уплываюць на наш стан, здымаюць рэсурсы. І важна прымаць свае эмоцыі таксама, дазволіць сабе хвалявацца, сумаваць, стамляцца, прыняць сябе такім і расказаць хатнім пра перажыванні, дазволіць сабе не быць суперэффектыўным, не рабіць усё «на максімуме», шукаць свой баланс.

Дома зусім не абавязкова цэлы дзень арганізоўваць дзіцяці і прапаноўваць яму бясконцыя заняткі і забавы, нават калі ўсе вакол у пагоні за развіццём дзіцяці робяць менавіта так. Немагчыма паглядзець, вывучыць і развіць адразу ўсё, а вось “перагарэць” вельмі магчыма.

Для вашага дзіцяці самыя лепшыя бацькі на свеце - менавіта вы. А простыя зносіны з блізкім дарослым нашмат рэсурсны арганізаваных заняткаў. Часам дастаткова дарослага, захоплена занятага нейкай справай побач, або размовы, запальваюць цікавасць, або праблемнай сітуацыі, якую захочацца вырашыць, пытання, на які трэба знайсці адказ ...

Калі ўсё хатнія беражліва і з павагай будуць ставіцца адзін да аднаго - гэта ўжо вялікая справа. Час, праведзенае разам і ў задавальненне, без згрызот сумлення, абясцэньвання сябе, знясілення і ўзаемнага раздражнення - гэта той самы рэсурс, які можа дапамагчы ўсім нам у сітуацыі невядомасці разам справіцца з усімі выклікамі.